Intervju Scene.hr, medijskog pokrovitelja Festivala, s Daliborom Matanićem

MATANICCLANAK

Film mora biti aktivan i alarmirati publiku o svim anomalijama oko nas. I divno je vidjeti kako to publika osjeti. To je bit umjetnosti, da opali šamarčinu realnosti koja krene po zlu i prkosi humanizmu, rekao je redatelj Dalibor Matanić u razgovoru za portal Scena.hr. Dodaje da je "Zvizdan" rađen iz srca i najdublje iskrenosti svih autora uključenih u film te ponovno ističe kako film slavi ljubav. Matanićev film "Zvizdan" u Cannesu osvojio je nagradu žirija za najbolji film u kategoriji Un Certain Regard, uvršten je i u službenu selekciju Nagrade LUX 2015 koju dodjeljuje Europski parlament te će biti u natjecateljskom programu dugometražnih igranih filmova na 21. izdanju Sarajevo Film Festivala. Matanića veseli što je "Zvizdan" u programu na Pulskom filmskom festivalu. A nakon Pule slijedi projekcija "Zvizdana" u Motovunu te regionalno predstavljanje filma paralelno s velikim brojem međunarodnih festivala.

Scena: U svibnju ste s filmom "Zvizdan" osvojili nagradu u Cannesu, pa kakvi su dojmovi nakon što je prošlo dva mjeseca od prestižne nagrade?
S uspjehom "Zvizdana" naša kinematografija je podignuta na viši nivo. I to se stalno osjeća po svijetu. Od prestižnog uvrštenja među deset najboljih europskih filmova za nagradu LUX Europskog parlamenta do rasprodane projekcije na festivalu u Karlovym Varyma gdje se nastavio hype oko filma, fenomenalnih recenzija najvažnijih svjetskih kritičara, pa sve do regionalnih osvrta iz Srbije, Bosne i Slovenije koji ukazuju na novi početak hrvatskog filma. Film se odlično prodaje i stalno dolaze pozivi na niz međunarodnih festivala, ali ono što je najvažnije i najdivniji osjećaj jest emocija i shvaćanje duše filma kod publike. Trijumf "Zvizdana" je trijumf ljubavi i to publika gdje god da živi, jako dobro osjeća.

Scena: "Zvizdan" se prikazuje i na Pulskom filmskom festivalu. Što biste naglasili za taj festival?
Svima po svijetu govorim o Puli i ljepoti prikazivanja filma u Areni. Nitko ne može ostati ravnodušan na tisuće ljudi koji dolaze vidjeti film i pozivam stalno sve da dođu na festival jer jednostavno moraju uživo doživjeti taj osjećaj. Pulski festival se pomiče nabolje i treba ustrajati u tome, već ove godine navodno dolazi sve više stranih gostiju. Bitno je da se festival čim prije i što više internacionalizira, da postane relevantno mjesto za susret filmaša. Arena je jedno od najljepših mjesta za prikazivanje filmova na svijetu, publike ima, grad je predivan, sad je bitno da festival postane i relevantno mjesto za filmsku industriju.

Scena: Vi ste otvorili vrata našem filmu u Cannesu, pa kakvo je trenutno stanje hrvatskog filma danas?
Nakon trijumfa "Zvizdana" nitko više ne može pričati protiv hrvatskog filma jer ispada ili neznalica ili jako zlonamjeran. Sve ide u boljem smjeru, imamo HAVC kao vodeću filmsku ustanovu u regiji, imamo dosta autora koji imaju što reći tako da sam ja optimist, sad nema nazad, igra je podignuta na viši nivo.

Scena: Koje su najveće boljke našeg filma?
Najveća boljka su predrasude koje su nastale u groznim 90-ima gdje se publika maknula od hrvatskog filma. To više nema veze s realnošću, ta vremena su davno prošla. To su također tekovine povijesti kojima se bavi "Zvizdan", tim muljem frustracije i zlobe koja se nataložila u ovim prostorima, a s druge strane niz autora i filmova govore svojom kvalitetom kako ta kriza pripada mračnim devedestima, znači povijesti. Svi oni koji se drže tih predrasuda i govore protiv hrvatskog filma pripadaju prošlim vremenima i vrlo su nebitni u današnjici. Sad je gotovo, od uspjeha "Zvizdana" svi u svijetu pričaju o Hrvatskoj i sad nema nazad. Najljepše je što to kod nas najviše osjete oni najnormalniji ljudi s ulice koji dobro osjećaju da se događa nešto jako bitno.

Scena: U vašim filmovima zrcali se svakodnevica. Stavljate ogoljenu emociju, ukazujete na anomalije društva, sistema i način kako se to reflektira na život građana… Je li taj angažman zapravo odgovornost koju umjetnici imaju i moraju koristiti?
Film ne smije biti klaunska, isključivo zabavljačka umjetnost. S tako pasivnim djelovanjem on će vrlo brzo izumrijeti i nema šanse pred video igricama i nekim novim zabavljačkim trendovima. Film kao istinska umjetnost mora biti iznad bilo kakve politike, nacije ili religije. Pri tom da bih analizirao spomenute segmente, on mora počivati na najvišim humanim principima. Film mora biti aktivan i alarmirati publiku o svim anomalijama oko nas. I divno je vidjeti kako to publika osjeti, najdraže mi je kad tzv. obični ljudi prilaze na ulici i imaju potrebu diskutirati oko tema viđenih u filmu. To je bit umjetnosti, da opali šamarčinu realnosti koja krene po zlu i prkosi humanizmu.

Scena: "Zvizdan" govori o generacijama koje su opterećene teškim povijesnim naslijeđem. Prema vašem mišljenju, hoće li se nešto u Hrvatskoj uskoro promijeniti? Možemo li našu djecu rasteretiti prošlosti?
Najopasnije je što se rađa ‘born to hate’ generacija koja bez doticaja s užasom rata, mrzi i prezire sve oko sebe. Umjesto da nadograde svoje roditelje, oni ispadaju gori od njih. Kao i svuda u svijetu jako je bitno uložiti puno truda u edukaciju, u konzumiranje aktivne umjetnosti koja će im ukazati koliko je to krivi put. U ‘Zvizdanu’ otvaramo pitanja i tražimo snagu da se ova mala zemlja izdigne iznad takvog koda, da krene jedinim putem koji će je spasiti i učiniti velikom zemljom, a to su tolerancija, oprost i naravno ljubav. I to je veliko raskršće za Hrvatsku u ovom trenutku, hoće li krenuti putem mržnje i biti jedna mala, tužna, usamljena zemlja ili će biti mala zemlja velikog srca i ugodno mjesto za život. Aktualnost jako prati ‘Zvizdan’ i mislim da će ljudi jako dobro osjetiti borbu za jedini put koji će spasiti ovu zemlju da zauvijek ne potone u tupu močvaru prepunu negativnih osjećaja.

Scena: Odakle je "Zvizdan" zapravo krenuo, gdje ste pronašli inspiraciju? Je li temelj inspiracije u vlastitoj obitelji?
Doživio sam puno puta od ljudi oko sebe koji su inače dobri ljudi, opasku da je poželjno da cura ne bude druge nacionalnosti. Ta ‘poželjnost’ je bila glavni okidač za analizu koliko su ljudi u našim krajevima zaraženi negativnim tekovinama povijesti. I odlučio sam filmom zaustaviti konstantno ponavljanje prošlosti koje je ovdje donijelo toliko jada, bijede i ljudskih nesreća. Jednostavno sam s filmom odlučio zaustaviti povijest i na to ljudi toliko emotivno reagiraju po cijelom svijetu kad vide film.

Scena: Koji su planovi za "Zvizdan"?
Nakon Pule slijedi projekcija u Motovunu i onda regionalno predstavljanje filma paralelno s velikim brojem međunarodnih festivala koji se stalno javljaju i žele film. U rujnu pripremamo veliko otvaranje filma u Hrvatskoj i jedva čekam da ljudi u Hrvatskoj i regiji dođu na "Zvizdan". Mislim da je jako bitno i potrebno u ovoj konfuznoj i ponekad sivoj svakodnevici dati ljudima film koji otvara neku novu energiju i neki novi put kojim bi ova zemlja i svi okolni krajevi trebali krenuti.

Scena: U kolovozu u Kalkuti počinje međunarodni festival. Na tom festivalu će biti predstavljen i vaš film ‘Majka asfalta’. Nešto o tome?
To je lijepa vijest. Indijci su ludi za filmom. Jednom sam tamo imao projekciju u osam sati ujutro i pitao sam organizatore tko će normalan doći na film tako rano ujutro? Nakon što su mi pokazali prepunu dvoranu ljudi, obitelji, djece koji su iščekivali film, vidio sam koliku snagu u toj zemlji ima filmska umjetnost.

Scena: Što biste poručili čitateljima?
"Zvizdan" je rađen iz srca i najdublje iskrenosti svih autora uključenih u film. Dođite i osjetite trijumf ljubavi.

image

Lokacije

14 festivalskih lokacija

Opširnije
predsjednica hr


Min kulture logo


GRAD PULA LOGO

zupanijodjelzakulturu